Jurnal de eveniment: Masterclass de Cânt Bizantin – ziua a II-a

Arhiepiscopia Iașilor Iulie 16, 2019

Cu mult tact pedagocic și răbdare, invitata Mihaela Grăjdeanu i-a ascultat pe cei care au dorit să vină în față și să interpreteze un fragment muzical, insistând pe importanța respirației și pe modalitățile de care dispunem pentru mărirea capacității rezonatorilor naturali. De asemenea, prin audiere și analiză, s-au identificat două aspecte specifice tehnicii psaltice de interpretare: rezonanța toracică și rezonanța faringiană.

Deosebit de atractivă a fost prezentarea echipei de paleografie muzicală a Universității „Aristotelis” din Salonic, îndrumată de conf. dr. Maria Alexandru. Într-o manieră interactivă, studenții și invitații au prezentat elemente de teorie și de formare a tehnicii de cânt din creația Sfântului Ioan Cucuzel, „dascălul dascălilor”. Pornind de la reprezentarea scării glasurilor din manuscrise, conf. Maria Alexandru a punctat implicațiile sale eshatologice. O altă reprezentare cu caracter didactic este arborele paralaghiei, cu exerciții foarte utile pentru antrenara vocii, pentru introducerea în lumea modulațiilor și pentru dezvoltarea ambitusului.  

La cursurile de interpretare psaltică ale protopsaltului Panagiotis Neochoritis, participanții avansați au fost împărțiți în opt echipe, care au inclus și un participant implicat în activități de predare, fiecare echipă lucrând pe Anastasimatarul de la 1821 al lui Petru Efesiu. Tema a fost aceea de a transcrie textul din limba română, pe silabe, sub textul din limba greacă, adăugând, la nevoie, anacruze. În timp ce avansații au lucrat în săli diferite, în sala „Achim Stoia” de la Universitatea de Arte „George Enescu” au lucrat începătorii, urmărind modul practic în care un dascăl își instruiește ucenicii, prin exemplul interpretării, corectate la nevoie, a celor doi psalți de la Patriarhia Ecumenică din Constantinopol care l-au însoțit pe Panagiotis Neochoritis. Acesta din urmă le-a amintit cursanților etapele procesului de învățare, valabile de altfel, în orice domeniu: mai întâi, dascălul explică; apoi tace, lăsându-l pe ucenic să practice și corectând detaliat, iar în ultima fază, se face perfecționarea sau șlefuirea finală. Atât ucenicul cât și dascălul trebuie să conștientizeze faptul că învățarea intervalelor, a expresiilor și a ritmului cere mult timp, punerea bazelor temeinice necesitând ani de zile. Tinerii care îl însoțesc pe invitatul de la Constantinopol, de exemplu, au început experiența de strană de la vârsta de 3 ani.

În a doua parte a zilei, conf. dr. Maria Alexandru a continuat cursul opțional de muzică orientală clasică,  iar de la ora 16.30, participanții la Masterclass-ul de Cânt Bizantin au fost prezenți la Vecernia Mare în cinstea Sfintei Mucenițe Marina – hramul de vară al Bisericii „Sfântul Sava” din Iași. Slujba a fost săvârșită de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe părintele arhimandrit Nicodim Petre, consilierul Sectorului de Misiune al Arhiepiscopiei Iașilor și starețul Mănăstirii Bucium – Iași. Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corul Academic „Byzantion”, Grupul psaltic „Sfântul Vasile cel Mare” de la Constanța și Corul „Sfântul Ioan Damaschin” al Bisericii „Sfântul Sava”. După ora 20, Panagiotis Neochoritis s-a întâlnit din nou cu participanții, în spațiul eclezial primitor al Bisericii „Sfântul Sava”, la cel de-al patrulea curs de interpretare psaltică. (Sorina Chiper - PR Asociația culturală „Byzantion”, Flavius Popa)

Citește alte articole despre: actualitate, Arhiepiscopia Iasilor, stiri